Arrived in Ghana - Reisverslag uit Leerbroek, Nederland van Simone Versluis - WaarBenJij.nu Arrived in Ghana - Reisverslag uit Leerbroek, Nederland van Simone Versluis - WaarBenJij.nu

Arrived in Ghana

Blijf op de hoogte en volg Simone

20 Maart 2014 | Nederland, Leerbroek

Zaterdag 15 maart 2014 – First day Ghana
Het heeft even geduurd, maar hier is dan eindelijk mijn eerste blog vanuit Ghana. Het begon allemaal afgelopen zaterdag 15 maart. Al vroeg was ik wakker nadat ik voor het laatst genoot van een heerlijke lange douchebeurt en een Nederlands ontbijt. Om half 11 was het tijd om richting Schiphol te vertrekken. Dit deed ik samen met papa, mama, Esther, Rebecca, David en Daan. We brachten de koffers weg en toen was het tijd om afscheid te nemen. Ik ben daar niet zo goed in, dus mijn tactiek is zo snel mogelijk dan is er ook geen tijd om emotioneel te worden. Ik moet zeggen dat dit aardig goed is gelukt. Eenmaal door de paspoortcontrole kocht ik nog wat laatste tijdschriften en was het tijd om naar de gate te gaan. Bij de gate was Laura met haar start ik mijn avontuur in Ghana. We konden al snel het vliegtuig in we hadden enige vertraging door een technisch mankement, maar toch hebben we een goede reis gehad en zijn we veilig aangekomen. Toen we uit het vliegtuig stapte voelde we gelijk de hitte. We moesten onze visums, inentingen en vingerafdrukken geven. Vervolgens was het tijd om op onze koffers te wachten. Je raadt het al die van mij kwamen maar niet. Ik natuurlijk al een beetje in stress, maar uiteindelijk kwamen ze wel. We liepen het vliegveld uit waar werd gecontroleerd of je koffers wel van jou waren. Dit was nog een heel gedoe, maar we hebben ze meegekregen. Ook wilden ze nog geld van ons natuurlijk niet gegeven. We werden opgehaald door Toontje die al op ons stond te wachten met een bordje waar onze naam op stond. Zij bracht ons met haar auto naar haar huis. We hadden nog erge dorst, dus besloten met Toontje, haar vriend en Sammy naar de plaatselijke bar een drankje te gaan drinken. Daarna zijn we snel in bed gedoken, want we waren erg moe. We dachten we kunnen nooit slapen in deze hitte. We hielden onze mond nog niet of we sliepen al.

Zondag 16 maart 2014 – Dagje Accra
Op zondag werden Laura en ik al vroeg wakker bij Toontje in Accra. We kregen een ontbijt en tegen de verwachting in waren het Nederlandse producten die we voor ons kregen. Daarna mochten we beslissen wat we deze dag gingen doen. We konden Accra in gaan of naar het strand. Het was erg warm en zondag waardoor veel dicht was. Dus besloten we naar het strand te gaan. In de middag gingen we met de taxi naar het strand. Hier aangekomen waren we de attractie van het strand. Iedereen keek ons aan en vond ons interessant, dus om aandacht zaten we niet verlegen. Laura en ik gingen op een strandbedje liggen en bestelde een cola. De zee was heerlijk omstebeurt genoten we hiervan, omdat we onze spullen niet onbeheerd achter wilden laten. Verder waren er veel kinderen aan het voetballen, paardrijden, spullen aan het verkopen of showtjes aan het weggeven of te wel we hebben ons geen seconde verveeld. Daarnaast hebben we ook wat slaap ingehaald. Rond 4 uur hadden we het wel gezien en gingen we terug naar ons “huisje”. We wisten dat een taxi 15 cedi zou moeten kosten, maar ze denken dat wij blanken niet weten hoeveel het kost dus zeiden veel meer. Wij gingen daar niet mee akkoord en liepen weg, daarop kwamen ze achter ons aan en mochten we voor 15 cedi mee. Tijdens de taxirit zagen we heel veel van Accra. Thuis aangekomen namen we een heerlijk douche, want ja in Ghana heb je in sommige delen ook gewoon een douche. Daarna hebben we gekeken bij de spelende kinderen en zijn we bij de overburen gaan eten. Hier namen we spaghetti with meatballs dit was prima te eten alleen een beetje te veel. Daarna zijn we terug gegaan naar huis, want de volgende dag moesten we om half 5 ons bed uit.

Maandag 17 maart 2014 – Travelling Accra – Tamale
Maandag was het zover de reis van Accra naar Tamale stond op het programma. Om half 5 kwam Toontje, Laura en mij wekken. We pakten onze laatste spullen en om 5 uur vertrokken we richting Accra city. Onderweg pikten we Boudewijn op een Nederlandse jongen die zondagnacht was aangekomen en ook in Tamale vrijwilligerswerk gaat doen. We kwamen rond half 6 aan bij het busstation daar lieten we onze koffers wegen. Mijn koffers wogen 36 kg zoveel cadeautjes meegenomen natuurlijk, haha. Dat kosten 5,70 cedi. Daarna was het wachten tot 7 uur voordat de bus vertrok. In Afrika zijn ze totaal niet van de tijd, maar deze bus wel je moet er voor 6 uur zijn anders verkopen ze je kaartje en om stipt 7 uur vertrekt de bus en dat klopt ook. De horrorverhalen bleken mee te vallen. De bus was oud, maar was ruim en had airco. Ik had twee stoelen tot mijn beschikking dus kon heerlijk ruim zitten. Als we geluk hadden zou de busreis 12 uur gaan duren, dus het dat was fijn. We vertrokken uit Accra en hoe verder we naar het noorden reden hoe armoediger het werd. Je ziet hier overal afval op straat liggen, de dieren lopen op straat en de bus toetert als iemand aan de kant moet gaan wat nogal vaak moet. Ghanezen houden ook van lawaai heb ik mij laten vertellen en in de bus was dit te merken. In de bus werden erg goeie films opgezet, zelfs Nederlandse films zijn beter. In alle films kreeg ongeveer 90% een kogel door zijn hoofd en de andere 10% werd neergestoken totaal niet mijn film en je kon het niet missen, want het geluid stond keihard. Gelukkig duurde het maar 12 uur en waren we er daarna vanaf. Af en toe hadden we een plaspauze in het begin was het nog een prima wc, maar op het eind besloten we toch maar om niet meer te gaan. De bus had geen problemen, dus na 12 uur kwamen we aan in Tamale waar Bash al op ons stond te wachten. Hij bracht ons naar het kantoor van de organisatie waar we de komende dagen zullen verblijven. Ik slaap samen met Laura op een kamer en Boudewijn slaapt een kamer verderop. We hebben hier een wc en douche, dus het is prima te doen.

Dinsdag 18 maart – De eerste echte dag in Tamale
Vandaag was dan onze echte eerste dag in Tamale. We waren zoals goed Ghanees gebruik al erg vroeg wakker. De mensen hier zijn vaak al om 5 uur wakker, omdat het dan nog enigszins aangenaam is. Daarnaast word je ook wakker door de moskee en kippen. We kregen vandaag een introductiepraatje van onze contactpersonen Bash en Sylvester. Dit zal ik voor jullie allemaal achterwege laten, maar voor ons waren sommige dingen interessant. Daarna was het tijd om de hotspots van Tamale te gaan bekijken. Hierbij kun je denken aan waar we kunnen pinnen, internetten, eten, drinken en dat soort dingen. Helaas is mijn lichaam nog niet gewend aan de warmte, dus pakte dit niet helemaal goed voor mij uit. Ik werd niet helemaal goed en in de bank werd ik erg duizelig waarna ik daar een uur ben blijven zitten totdat het wat beter ging. Daarna zijn we nog wel verder gegaan, maar terug zijn we met de taxi gegaan. S’avonds zijn we bij de Kidz active Lodge gaan eten met alle vrijwilligers. Dit doen ze elke dinsdag zodat je met elkaar kan praten en een gezellige tijd kunt hebben. Er hangt hier een gezellig sfeer en de andere vrijwilligers zijn aardig.

Woensdag 19 maart – Kidz Active School
Ik ben naar Ghana gekomen om vrijwilligerswerk te doen op de Kidz Active School. De school ligt in de “buitenwijk” van Tamale, omdat dit te ver is om te fietsen worden we daar met de taxi heen gebracht. Het is de bedoeling dat je naar het kantoor fietst en dat je vanaf daar met de taxi gebracht wordt en s’middags weer terug gebracht wordt. Toen we bij de school aankwamen renden de kinderen gelijk op ons af ze hadden toevallig precies pauze. Ze vinden blanken erg leuk en willen allemaal dat je ze vasthoudt echt super schattig. We kregen een rondleiding waarbij we langs de crèche gingen en de verschillende klassen bekeken. Hier hebben we een tijd gezeten en wat rond gekeken. We kregen ook nog een lunch. Het zag er erg vies uit, maar het was prima te eten een bonenprutje was het. Hier na zijn we naar het stadion van Tamale geweest. Als je ooit naar Ghana gaat moet je hier echt heen gaan. Er is niks zo saai als het stadion van Tamale. Het is gewoon een standaard stadion. Gelukkig hadden we een super leuke gids die niks vertelde en ons een heel rondje liet lopen door het hele stadion, dus na 10 minuten was de rondleiding weer klaar. Dit was zeker het hoogtepunt van mijn bezoek aan Ghana tot nu toe. Tenslotte gingen we naar het compound van Sylvester. Hier kregen we een rondleiding langs verschillende compounds. Helaas werd ook deze dag de hitte mij teveel, dus moest ik al vroeg de rondleiding staken en bracht hij mij op de motor terug. Hier werd ik door veel lieve kindjes ontvangen die allemaal zeiden I’m sorry. Dat betekend zoiets als beterschap. Ze voelen allemaal aan je en voelen dan dat je ziek bent. Echt super lief! De rest van de groep heeft de rondleiding afgemaakt en bij het tweede deel heb ik mij weer aangesloten. Ik vind het erg jammer dat ik het heb moeten missen, maar helaas ging het echt niet meer. Het tweede deel was gelukkig ook erg leuk, dus dat maakte een heleboel goed. Sylvester liet ons een compound van binnen zien en vertelde ons dingen over trouwen. Vervolgens gingen we het gerecht Fufu “maken” en eten. Dit wordt gemaakt van Yam een soort aardappel en daarbij hadden we een pindasausje en kregen we kip.

Donderdag 20 maart 2014 – Djembé les – Swimming pool
Vandaag stond in het teken van relaxen. We begonnen de dag rustig en namen een broodje ei als ontbijt. Vervolgens vertrokken we naar de Kidz Active Lodge voor een Djembé les. Mijn talent was nergens te bekennen blijkbaar ben ik die verloren, want het ging niet zo goed als vroeger. Het was wel super leuk om les te krijgen van een echte Ghanees die duidelijk het goede ritme wel had. Dit hebben we een geruime tijd gedaan en daarna genoten we van een heerlijke lunch dit deden we ook bij de Lodge. Inmiddels was de middag aangebroken en gingen we op weg naar het zwembad. Het water was groen, maar toch zijn we er gewoon in gegaan afkoeling konden we wel gebruiken. We hoorden het in de verte onweren en we hoorden van de andere dat het verderop al hevig onweerde en regenden. Toen het bij ons ook steeds donkerder werd besloten we ook terug te gaan. We waren nog geen 5 minuten terug bij het kantoor of het begon te regenen. Als het hier regent dan regent het ook gelijk keihard. De kinderen gaan met emmers, tonnen, bakjes water etc. proberen op te vangen zodat ze daar hun kleren mee kunnen wassen. Daarnaast valt de elektriciteit ook uit, dus nu ik dit typ wacht ik tot het stopt zodat ik dit online kan zetten. Het koelt wel heerlijk af door de regen, dus dat is fijn! Morgenochtend gaan Laura en ik bij een andere project kijken. Dit is een project voor gehandicapten kinderen. Bij de Kidz Active School zijn al veel vrijwilligers, dus misschien gaan we ons voor gehandicapten kinderen inzetten, want daar zijn nog geen vrijwilligers. Daarnaast vertrekken we morgenmiddag ook naar ons gastgezin. De eerste 5 weken slaap ik daar met Laura en de laatste 8 weken alleen.

  • 20 Maart 2014 - 19:03

    Deborah:

    Leuk om je verslag te lezen!!!
    Hopen dat je lichaam gaat wennen aan de hitte.

    Veel plezier
    Diikke kus


  • 20 Maart 2014 - 19:18

    Naomi:

    Waauw, wat gaaf om dit te lezen!
    Gelukkig heb je ook nog een beetje wamte en zon voor ons in Nederland gelaten!

    Geniet er van, maar dat zal zeker lukken als ik je verslag lees!

    Liefssxx

  • 20 Maart 2014 - 19:41

    Wicky Middendorp-Kromminga:

    Wat leuk allemaal, fijn dat jullie elkaar hebben! Geef Laura een dikke knuf! x Moeder van Laura , Wicky

  • 20 Maart 2014 - 20:27

    Margon:

    Ha lieve Simone

    Ik zit te tikken en zie nu dat ik precies hetzelfde schrijf als Deborah... Dus maar gewist, maar hoop wel dat je snel aan de warmte gaat wennen. Wel fijn dat je internet hebt zodat je ons op de hoogte kan brengen. Oma was al bang dat je geen internet en telefoonbereik zou hebben. Ik zal morgen je verhaal even laten lezen.
    Vooral heel veel plezier en tot t volgende verslag
    Xxxxx

  • 21 Maart 2014 - 15:30

    Monique:

    Hoi lieve simone,
    Een indrukwekkend reisverslag heb je tot dus ver al geschreven, geweldig wat een indruk laat je achter met dit verslag. Ik ben blij dat Laura en jij samen zijn zodat jullie elkaar kunnen helpen.
    Vervelend van het flauw vallen, maar een tip van je moeder veel!!!!!!!!!!!!!!!! drinken, en zout en suiker gebruiken, maar ik begreep dat je zus ook al tips had gegeven.
    Heel veel liefs je moeder Monique.

  • 22 Maart 2014 - 23:20

    Wicky:

    Hoi Simone,

    Nog even een berichtje speciaal voor je moeder: Hoi Monique ik ben ook blij dat ze elkaar hebben....is toch voor ons ook wat hè, zo ver weg!
    Maar ze zullen het vast fijn hebben.
    Groetjes Wicky (moeder van Laura)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 14 Feb. 2014
Verslag gelezen: 2072
Totaal aantal bezoekers 10146

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 28 Juni 2014

Ghana

Landen bezocht: